Ghana is not handing over DTT to StarTimes - Gov't

By Clement Edward Kumsah
StarTimes

The Ministry of Communication has denied reports that it has decided to hand over the management of the DTT infrastructure and platform to Chinese firm StarTimes.

“The ministry wishes to state emphatically that it has, in no way, committed to, and does not intend to hand over the management of the Digital Terrestrial Television (DTT) infrastructure platform to any third party.

“The DTT infrastructure platform shall be managed as a commercial entity incorporated as the central Digital Transmission Company Limited (CDTCL) governed by a board (Representatives from GIBA, TNX Creative Arts Industry and contents Producers, MoF, MoC, the CEO of the CDTCL and the board chair)”, a statement from the ministry said.

It added: “The selection of a contractor and financing options for any aspect of the project ought not to be interpreted as an intention to hand over the ownership and management of the platform to any third party”.

The statement comes on the heels of suspicions raised by the Ghana Independent Broadcasters Association (GIBA) that a separate deal between the ministry and the Chinese firm to extend satellite TV to over 300 villages across the country, is being used a conduit to hand over the DTT platform to StarTimes to the detriment of local operators.

GIBA, in a statement, said: “The agenda of StarTimes is not only aimed at [making] profit” or “indoctrinating” Ghanaians with “Chinese culture (names, language, food, etc.) and programmes”, but involves “a larger mandate to take over the control of the broadcast space in strategic African countries including Ghana, which is crucial for the China game”.

The project is in line with the government of Ghana’s commitment to bridging the digital divide between the rural and urban areas, the ‘300 village satellite TV project’ is expected to benefit 6,000 households drawn from 300 villages nationwide.

StarTimes involvement in Ghana

The government first signed a $95 million deal with the StarTimes to supply and install the Digital Terrestrial Television network platform for Ghana in 2012.

But the contract with Startimes was later abrogated over the failure of the company to secure the necessary funding from the China Exim Bank to execute the project.

The government then awarded the digital migration contract to K-Net, a Ghanaian-owned company.

As K-Net worked on the project, StarTimes sued the government of Ghana claiming an unfair abrogation of their contract with the State.

Ghana News: Latest news in Ghana